Бариерите в спорта и как да ги преодолеем

от Иво Маринов

„Всичко, от което се нуждаеш е вътре в теб„
Бил Бауърман

Попитахме няколко професионални треньора, кои са най-често срещаните причини хората да се отказват от тренировките или въобще да не започват, какво ги спира да направят нещо за тялото си, а всички знаем за взаимовръзката между физиката и психиката при нас, хората. Ето петте най-често срещани причини, които ни затрудняват в грижата за тялото ни и как да ги преодолеем:

Бариера 1. Казваме си „ не мога“.

Причина: Страхът от провал и липсата на увереност ни водят до самоубеждението, че няма да се справим и се отказваме още преди дори да се опитаме. Така мисленето ни вече е насочено в посока провал и започваме да работим усилено той да се случи. Тук е налице терминът „ самоизпълняващо се пророчество“.
Решение: Мозъкът ни е най-добрия пътешественик във времето, той постоянно се лута в бъдещето или миналото, а това ни пречи да се фокусираме в настоящето. Когато си казвате „не мога“, направете упражнения за осъзнатост, например: заземете усещането си, като насочите вниманието си към стъпалата, усещайки как правят контакт със земята. Така ще се върнете към реалността. След това се фокусирайте към това да се запътите към залата.

Бариера 2. Липса на вътрешни мотиви

Причина: Това е най-често срещаната бариера. „Няма за кога“, „няма за пред кой“ или „късно е да се започне“ са вижданията, които категорично ни спират да се грижим за тялото си.
Решение: При липсата на вътрешни мотиви, намерете външни такива. Присъединете се към някой клуб за бягане или започнете да посещавате групови тренировки. По този начин ще почерпите от вътрешните мотиви на групата. Говорете с вашият треньор или се обърнете към спортен коуч.

Бариера 3. Убеждението, че всичко е въпрос на ген

Причина: Когато имаме трудности със свалянето на килограми или трупането на маса, се успокояваме с причина, която е извън нашия контрол. Така пренасяме отговорността за собственото си здраве върху твърдение, което не подлежи на промяна.
Решение: Създайте си навик, при който отделяте около 10 минути на ден, за да визуализирате как бихте искали да изглеждате и да се чувствате. Пуснете си тиха и приятна музика и започнете визуализацията. Колкото по-реалистична е толкова по-силно ще е усещането. Това е така защото мозъкът не прави разлика между реална ситуация и неговата ясна визуализация.

Бариера 4. Страх от излизане от зоната ни на комфорт

Причина: Нарушаването на вредните навици, като неправилно хранене, късно ставане, употреба на алкохол, изискват определени усилия, с които сме убедени, че няма да се справим.
Решение: За да се справите с вредните навици се изисква дисциплина. Това означава намаляване на нещата, които пречат на съсредоточаването ви в спорта. Направете си „система за награди“ , в началото ще ви бъде трудно, но щом сте взели това решение вие сте готови за битка. Първата ви стъпка е да си направите ревизия на времето и колко ви отнемат тези навици.

Бариера 5. Минали опити довели до провал

Причина: Когато един опит не е проработил, се отказваме да опитаме друг, защото пак трябва да бъдем подложени на стрес. „ Опитал/а съм и знам, че не работи при мен“ е пример за тази бариера.
Решение: Добрите моменти и победи се запечатват дълбоко в съзнанието ни и никога не ги забравяме. Спомнете си такъв момент, като обърнете внимание на образите, звуците и чувствата по време на успеха. Заменете всичките тези субмодалности с тези на „проваленият ви опит“ . Усилете чувството и тръгнете към залата или парка.

Спортният коучинг с времето ще става все по-популярен и необходим не само при професионалните спортисти а при всички, които срещат трудности да започнат и да бъдат постоянни в грижата за здравето си. След като прочетохте тази статия, вие направихте една малка крачка към вашата цел свързана със спорта… Малка, но все пак крачка !!!

Редактор: Явор Арнаудов

0 коментар
6

Други публикации

Оставете коментар