СТРАХ МЕ Е… или няколко проверени и работещи идеи как да се справим

За древните хора страхът е имал защитна функция, но днес завладява голяма част от ежедневието ни и ни кара да се страхуваме от емоциите си, от работата, от това доколко и как ще бъдем приети в социума, от високите цени, от несигурността и невъзможността бързо да се адаптираме към внезапно настъпващите промени.

Взаимодействайки във всички сфери на живота, ние сформираме своята самооценка, фокуса от събития и хора, които определят нашата среда.  Мислите определят начина на живот и удовлетвореността от случващото се в живота ни, а това е набор от важни фактори за качествено пребиваване тук и сега.

Знам колко болезнена е тази тема и колко използвана е тя с различни цели, включително и манипулативни. Предлагайки тази информация и начините за справяне със страха, си давам сметка как вървя по много тънък лед. От друга страна много ми се иска да споделя своя опит, защото съм убедена, че мога да помогна да съкратите времето за справяне и излизане от това състояние.

Често споменавам една мисъл, попаднала ми случайно, че няма по-сигурно нещо от несигурността. Ще ви излъжа ако кажа, че имам предложение за вас, което ще реши проблема със страха завинаги.
Първо, той е защитен механизъм и като такъв, трябва да бъде съхранен с цел да не правим необмислени постъпки.
Второ, искам да покажа как другата страна на страха, тази, която ни пречи, може да бъде контролирана.

За целта съм избрала няколко работещи метода, които съм прилагала и прилагам и досега за себе си и за моите клиенти.

Промяната е ключовата думичка. Тук е мястото да поясня как се случва тя в нашия мозък, за да дам разбиране и смисъл на процеса и се надявам да бъде мотивация за вас, защото невъзможни неща няма.
За да се случи промяната, разчитаме на удивителната способност на мозъка – неговата невропластичност или способността му да се обновява през целия цикъл на живота, да прави нови невронни връзки, да изгражда нови навици и състояния, да търси нови решения и да прави промени. Всяка промяна е обвързана с постоянство и проява на воля в моментите, когато старите състояния искат да се проявят.

Например: Вие се страхувате от височини, но сте на разходка в планината и внезапно забелязвате, че ваш любим човек е на ръба на много висока скала. Страхът ще отстъпи и вие ще се втурнете да го спасявате. Причината е в невъзможността да се възбудят двата мозъчни центъра едновременно- на страх и на любов, т.е. двете противоположни емоции не могат да се проявяват едновременно, затова ако изпитваме любов, то страхът ще отстъпи.
Когато сте влюбени, никакъв страх няма да попречи да извършите геройство.
Сигурно ще си спомните такива моменти в своя живот и невероятните подвизи, които сте извършвали в това състояние, за всички онези неща, от които сте се отказали, само за да накарате другия човек да се чувства обичан.

Състоянието на стресоустойчивост може да се натренира чрез осъзнаване, осмисляне и изграждане на нови навици. В това начинание незаменим помощник е Биофийдбек апарата, който позволява бързо да се случват промените, а вие проследявате и контролирате процеса.

Как се случва това?

Дълбоката лимбична система се намира в центъра на мозъка и е отговорна за настроението и привързаността, защото ние, като социални същества, обичаме да общуваме и това е жизненоважно за нас. Когато тази част на мозъка е увредена по някаква причина, човек често изпада в лошо настроение, става негативен и раздразнителен.

Как да се справим?

• Първо – нека общуваме изключително с хора, които харесваме, които имат положителна нагласа, успели, с ясна позиция в живота или с тези, от които можем да научим нови неща и с които общуването е леко и приятно. Върнете се в училище и се огледайте кои от вашите съученици са преуспели? И за възрастни, и за деца, е валидно правилото, че успяват креативните, любопитните, търсещите, бунтарите.

• Втората възможност за промяна е да имате определени цели и план за постигането им и тук не говоря да спасявате Света или Планетата. Говоря за вашите малки, всекидневни победи над хаоса. Направете си план за седмицата, простичък, постижим, пишете и отмятайте свършеното. В края се поздравете за добре свършената работа и помнете, че всеки голям път започва с малка крачка. Така тренирате префронталната кора на вашия мозък, която отговаря за вашата заетост, планиране, концентрация, за вземане на решения. Активирайки го, няма да се проявява страха. Нали помните – даваме приоритет или на действието, или на страха.

За да върши добре и пълноценно своята работа, мозъкът има нужда от храна, която е високопротеинова и нисковъглехидратна. Няма да разглеждам в подробности тази тема, защото тя е много обширна. Открийте най-добрия начин на хранене за вашето тяло, търсете, експериментирайте, не ползвайте готови рецепти, но не подценявайте тази тема.

• Движете се. Това е третата препоръка. Тренирайте ума и тялото. Спазвайки няколкото простички правила, позволявате и се учите да слушате тялото си, а това е верният път да намерите най-оптималния за вас начин да поддържате здравето си.

И помнете – едновременно няма как да изпитвате и страх, и любов, но имате право на избор.

Направете своя избор!

0 коментар
0

Други публикации

Оставете коментар