10-те черти на “идеалния” шеф

от Best Practice

Една компания може да похарчи всичките си пари за набиране, интервюиране и наемане на най-добрите служители. Но ако шефът е кретен, тези хора ще си тръгнат при първия удобен случай.

От друга страна, ако имате страхотни мениджъри и тийм лидери, не само ще получите най-доброто от хората си, но и те ще останат с вас по-дълго.

В продължение на повече от 10 години, Google провежда проучване, наречено Project Oxygen. Целта е да се открие какво прави един идеален мениджър, за да могат лидерите в компанията да развият тези качества и поведения. Проучването се е отплатило, тъй като през годините Google има голямо подобрение в удовлетворението, представянето и текучеството на служители.

Интересното е, че техническите умения имат много по-малко значение, отколкото предполагате. Това, което е много по-важно, е емоционалната интелигентност – умението да разбираш и управляваш както собствените си емоции, така и тези на другите.

Според Google, един добър шеф…

1. Е добър коуч.
Вместо да решават всеки проблем в момента, в който се появи, най-добрите мениджъри го използват, за да научат на нещо служителите си. Те насочват екипите си и споделят добри практики, когато е необходимо. Това позволява на екипа да натрупа ценен опит и да израства.

2. Дава възможности на екипа и не микроуправлява.
Чували ли сте някой служител да каже: “Обичам да ме гледат под микроскоп.”?
Тъкмо обратното, великите мениджъри дават на хората свободата, от която се нуждаят: свобода да изпробват идеите си, да поемат рискове и да правят грешки. Те също предоставят инструментите, от които служителите им имат нужда, и разрешават гъвкав график и работна среда.

3. Създава работна среда, която показва загриженост за успеха и благополучието на хората.
В друго изследване, Google открива, че от ключово значение за представянето на един екип, е създаването на “психологически безопасна” среда. В един екип с висока психологическа сигурност, хората се чувстват спокойни да поемат рискове. Чувстват се уверени, че никой в екипа няма да ги накаже, че са си признали грешка, задали са въпрос или са предложили нова идея. С други думи, добрите екипи успяват с доверие, а добрите мениджъри помагат да се изгради това доверие.

4. Е продуктивен и ориентиран към резултатите.
Добрите мениджъри са също и добри членове на екипа. Постигат това с дaване на правилен пример и вършене на мръсната работа, когато е необходимо. Те не се плашат да запретнат ръкави и да помогнат, а това мотивира техния екип.

5. Е добър комуникатор – слуша и споделя информация.
Най-добрите мениджъри са добри слушатели. Това има помага да разберат екипите си и да покажат емпатия. Освен това, те осъзнават, че знанието е сила. За това са открити и споделят информация с екипите си, за да могат хората да знаят причината за работата, която вършат.

6. Подкрепя кариерното развитие и обсъжда представянето.
Добрите мениджъри окуражават хората си, като дават честни и конкретни похвали. Но не се страхуват да дават и критична обратна връзка – по един тактичен и конструктивен начин.

Те инвестират в хората, като им помагат да постигнат своите лични кариерни цели. Правейки го, естествено успяват да мотивират екипите да дават всичко от себе си.

7. Има ясна визия и стратегия за екипа.
Добрите мениджъри знаят точно къде е екипът в момента, накъде са тръгнали, и какво е нужно, за да стигнат. Чрез добра комуникация, се уверяват, че всеки член на екипа разбира своята лична роля в осъществяването на стратегията.

8. Има ключови технически умения, с които предоставя помощ и съвети на екипа.
Добрите мениджъри разбират от работата на своите служители, включително от техните всекидневни задачи и предизвикателства.

Ако мениджърът се премести в нов отдел, той или тя ще отдели време да разбере естеството на работа, и да изгради доверие преди да прави големи промени или да предлага съвети.

9. Сътрудничи ефективно.
Лошите мениджъри виждат екипа си като работещ срещу останалите екипи в компанията. Добрите мениджъри виждат голямата картина. Те работят за доброто на компанията като цяло и окуражават екипите си да правят същото.

10. Е твърд в решенията си.
Великите мениджъри не са импулсивни, но са решителни. След като разберат фактите и обмислят различните възможности, те пристъпват към действие – дори това да изисква мерки, които не всички харесват.

Ако вашата компания може да обучи мениджърите да правят тези 10 неща, ще изградите доверие и ще вдъхновите хората си да бъдат най-добрата своя версия.

Те ще ви следват, но не защото трябва. А защото искат.

0 коментар
1

Други публикации

Оставете коментар