5 прости правила на лидера в приобщаването на служители

от Явор Арнаудов

(с любезното и непотърсено съгласие на бай Георги)

Съвременните икономически реалии предлагат куп предизвикателства пред бизнеса, които, оказва се, е безкрайно сложно да бъдат решени с изпитани или дори иновативни бизнес модели. Независимо дали става въпрос за поддържане на бизнеса във водещите жалони на индустрията, за преборване на конкурент или за намиране на правилната вакса за пистата на по-големите след придобиване на компания, факторът за успех далеч не се крие единствено в преначертаване на органиграмата или в разместване на това-онова в ръководния състав. Защото факторът за успех са добрите стари хора, включващи всеки един от дъното на ботъм лайна, чак до върха на екзекютива.

Правила как да вземем на максимума от хората в организацията ни се тиражират многократно и постоянно от знайни и незнайни бизнес гурута, и е странно защо толкова рядко се спазват в съвременния национален и мулти национален бизнес свят.

И с риск да прелее, нека капнем в морето пет добре познати, но различно разтълкувани капки от есенцията за успешно лидерство в 21-ви век. Та, ако имате шанса да ръководите компания, вероятно вече знаете, че трябва да:

Измислите, намерите, осмислите, адаптирате и разпространите сред масите ясна и завладяваща мисия.
Или с други думи цел. Защото съм далеч от мисълта, че като топ СЕО се интересувате точно какво прави бай Георги в пакетажния цех, но за него вероятно е важно да разбере как точно помага на вашия мултинешънъл да запази водещата си позиция. И, разбира се, да знае каква е причината за промените, наложени от горните етажи и как точно, а не дай си боже и кога, ще окажат благотворно влияние върху качеството и количеството на насъщния му.

Въвлечете всяко зъбно колело, гайка и бурмичка в търсене на нови възможности.
Дори и вече споменатия бай Георги, независимо от зъбния му статус. Защото вече разбирате, че във всяка уста, в някакъв момент се крие мъдрец (тук перифразирам Лора Арнаудова от великолепната ѝ статия за мъдреците). А вероятно не знаете, за всичките добри идеи, които се крият в главата на всеки един служител. Въпреки че вече му плащате заплата. Така де, айдиа дженерейшъна често е безплатен процес, стига да попитате учтиво и да дадете форум за изява.

Не се криете зад това, което работи, а да отворите око и ухо за това, което не работи.
Защото и най-малкият пирон може да спука гумата на каруцата. Точно така, в 21-ви век никой не очаква да ви е страх от камъчета или каруцата да е с колела. А камъчета няма, защото някъде някой лайн мениджър на бай Георги го е покрил с кувьорче, тъй че да не му се отрази на краткосрочния таргет ачийвмънт, а същия бай Георги още чака търпеливо някой да му помогне да си изтръска чепика. Защото си харесва работата и се чуди, защо и на вас не ви пука колкото на него за подобни дреболии, които ежедневно ви губят пари, а на него постоянно образуват нерви.

Позволите на служителите си да експериментират.
Може и да нямате следващия Стийв Джобс точно във вашата компания, но пък никога не знаете дали някъде не се крие по-добър, а вече знаем, и по-евтин оптимизатор на процесите от Макинзи. А и в крайна сметка всеки обича да се чувства подкрепен да демонстрира идеите си в работна среда, не само на следващия планиран година напред тиймбилдинг. Който всъщност е добър повод да сипете по едно марково на по-добрите, докато мейнстрийма пият от евтиния нектар на ол инклузива.

Стимулирате всеки един в компанията да търси нови бизнес партньорства.
Колкото и да се чувствате важен, че като СЕО вие сте драйвъра на новия бизнес, може и да се изненадате, че всеки бай Георги в компанията ви вероятно успява да намери време, в търсене на онзи уърк-лайф баланс, да изпие ракия с ваш потенциален клиент или партньор. А и сами знаете, че търговците ви по дифолт са мързеливи и за нищо не стават, така че потърсете помощ пак там, където е безплатно. В стила на вече споменатото овластяване. Вече знаете, че тази сметка е платена, така че единственото, което може да се случи, и то в редкия случай, в който не получите директни бизнес ползи, е да повдигнете духа на персонала и като адид валю да стимулирате още малко принадлежност към каузата.

Лонг лив бай Георги!

0 коментар
0

Други публикации

Оставете коментар