Анатомия на незабравимия личен бранд – Мерилин Монро

Карл-Хейнз споделя в интервю, че „чарът на Мерилин е толкова глобален, че в него успяват да се припознаят и младите хора”. Той добавя и, че „ако отворите нейната фен страница във Фейсбук, ще откриете 6 милиона фена”. Е, към днешна дата феновете са 13 милиона. А в Инстаграм – 1.6 милиона.

Защо русата Норма Джейн продължава да интригува публиката и да резонира с милиони хора, повечето от които не са били родени, когато е била на екран? Как личният бранд на Мерилин Монро е останал в историята и е успял да преодолее влизането в 21-и век, дигитализацията и предизвикателствата на социалните мрежи? Каква е тайната зад незалязващия личен брандинг?

Анатомията на Мерилин Монро – брандът

Като начало, за да разберем Мерилин Монро като пример за успешен личен бранд, е важно да изолираме тези елементи от нейната „бранд история”, които изграждат успешните брандове и остават релевантни за всички поколения.

Личната история

Зад всеки успешен и силен бранд стои автентична история, с която публиката се свързва на емоционално ниво. Много истории са били разказани, откакто свят светува и всяка от тях носи определено послание. Като хора, ние се припознаваме и симпатизираме на онези истории, които са близки до нашите ценности, метафори и вярвания.
Успешните лични истории са разказани по начин, който гъделичка съзнанието ни и сякаш ни звучат познато. Защото сме ги чували и преди…

Ето и няколко основни примера:

Историята на Хари Потър – от бедно и отхвърлено сираче до велик магьосник.

Десетилетия преди Хари Потър, светът е говорил за историята на Норма Джейн. Коя е тя? Мерилин е бедно сираче, изоставено от психически нестабилните си родители и отгледано в сиропиталище. От много ранна възраст се опитва да пробие в шоубизнеса, като първите ѝ опити в киното завършват без успех – скоро след снимките я освобождават от продукцията… и така, докато не настъпва повратната точка, в която късметът ѝ проговаря.

Историята за беднякът-милионер: Гаражът

Също като Мерилин и Джобс е бил сираче, но неговата лична история е малко по-различна. Кой е Стив Джобс? Той е осиновено сираче, отгледано в семейство от средната класа, което стартира собствения си бизнес в гаража си и създава империя, която променя света. И Джеф Безос e имал гараж. И Уолт Дисни. И Бил Гейтс. Както и много успешни инстаграм инфлуенсъри, които споделят опита си как са започнали от нула и са успели да изградят 6-цифрени бизнеси за 3 месеца.

Историята на блудния син

Разкаянието на блудният син е история, която вълнува човечеството още от Библейски времена. Процесът на осъзнаване и промяна към правия път буди силни симпатии в аудиторията, защото показва уязвимата, човешка и несъвършена страна на човек. Много известни личности разширяват своето влияние, след като преборят своя слабост или порок. Стивън Кинг, Брадли Купър, Били Джоуел, са само част от примерите за хора, преборили алкохолизма и тръгнали в правия път.

Говорейки за слабости, няма как да не се сетим за президента Кенеди и Мерилин и да обърнем поглед към втората характеристика на вечния ѝ бранд.

Честит Рожден ден, г-н Президент

Също като усмивката на Мона Лиза, Мерилин Монро крие в себе си едновременно мистерия и провокация. Тя е била символ за еротика, сексапил и желание във времена, когато тази тема е била табу. Тя е била жена със силно женско присъствие в свят на мъже. Нейният публичен образ е останал в историята като наивен, но много хора от нейното близко обкръжение споделят, че всъщност е била изключително умна жена, която е знаела какво прави. Познавала е аудиторията си добре и е знаела как да развива имиджа си, за да я провокира. В случая на Монро говорим за провокативен личен бранд, в който ключовите послания са насочени към първичните желания. Тя се е забавлявала, флиртувала и гъделичкала въображението на публиката чрез мистиката около образа си. Във всяка една снимка или публична изява, актрисата консистентно е надграждала имиджа си. Затова е важно личният бранд да носи ключово послание и визия, която се предава консистентно чрез публикациите в социалните мрежи, видео материалите и снимките, които реферират към човека, личния му стил и излъчване.

Дилемата на инфлуенсъра

Както казва Ал Рийс в книгата си за 22 неизменни закони на брандинга, колкото повече се разраства един бранд, толкова повече започва да губи уникалността си и спира да задържа вниманието на аудиторията. В случая на Мерилин Монро, тя е знаела точната си ниша и място, и е блестяла там, където е можела да заблести. Тя е познавала добре силните си страни и изборите в живота ѝ са били в унисон с характерната мистика на образа ѝ.

Легендарните брандове оставят след себе си метафори, снимки, тон на комуникация, послания, думи, фрази, стил. Точно както и Мерилин е оставила много от тях след себе си.

Ако можем да я опишем с няколко думи – руса, провокативна личност, която се е вкоренила в психиката на поколенията като красива сирена, бунтарка и авантюристка, която преобразява ролята на жената в обществото. А може би тази промяна е щяла да се случи и без нея.

0 коментар
0

Други публикации

Оставете коментар