Ефектът на обясняването: Защо винаги трябва да преподаваме това, което учим?

от Best Practice

“Не знам какво мисля, докато не го запиша.” – Джоан Дидион

Странна особеност в живота е, че най-бързият и най-добрият начин да научиш нещо е да го предадеш на другите веднага щом го научиш – а не да го държиш за себе си.
Знанието иска да бъде свободно. Да бъде в умовете на други хора. Да се свързва с друго знание. То е социален организъм.
Когато преподаваш каквото си научил, великолепни неща се случват преди, по време и след този процес:

Преди да преподаваш: Когато учиш с намерението да преподаваш, учиш по-задълбочено.
Докато преподаваш: преподаването разкрива пропуските в знанията ти.
След като преподаваш: Получаваш ценна обратна връзка от другите. От теб се очаква да приложиш наученото.

Не само учиш по-бързо, когато преподаваш, но освен това ти:

  • Помагаш на другите да успеят.
  • Изграждаш по-близки отношения с останалите.
  • Градиш репутация на човек, който е умен и се раздава.
  • Превръщаш се в по-добър учител.
  • Плащат ти за това.

Как ефектът на обясняването ти помага да учиш по-бързо?

“Докато преподаваме, ние учим.” – Сенека

Ученето не е само приемане на информация. Хората често очакват ученето да се случи автоматично след като прочетат книга, изслушат подкаст или изгледат лекция. Да гледаш в един текст и да очакваш да се научиш на нещо е като да гледаш храна и да очакваш да извлечеш нутриентите от нея. Имаме нужда да обработваме житейския си опит, така както преработваме храната си.

Без някаква форма на активно обработване, като преподаването, почти всичко, което четем, се забравя за няколко седмици. Да го предадеш на другите може да бъде много лесно и забавно.

Но какъв е най-лесният начин да започнем?

Създаването на дневник за учене ще промени живота ти.

Никой не научава толкова много за нещо, както този, който е принуден да го преподава.” – Питър Дракър

Проучване на Харвард показва, че “служителите, които са прекарали последните 15 минути на всеки ден от своя период на обучение пишейки и рефлектирайки това, което са научили, се представят 23% по-добре на финалния тест от останалите служители.” Представи си, че прекарваш 8 часа в обучение, след което отделяш 15 минути да направиш обзор на наученото. Удивително, тези 15 минути са само 1/33 от общото време, но допринасят за 20% от напредъка в научаването.

Сега си представи какво би се случило, ако отделяш 15 минути всеки ден, обръщайки внимание на уроците, които си научил и ги споделяш с другите?

Да научаваш 20% повече всеки ден, които се натрупват с годините може да промени живота ти.

Ефектът на обясняването ще подпомогне твоето спокойствие, по-бързото учене и ще ти помогне да напредваш в кариерата си.

0 коментар
1

Други публикации

Оставете коментар